Letadlo Irbis STOL je určené pro zájemce o letadla s osobitým stylem a požadavky. Díky výborným vlastnostem křídla a robustnosti konstrukce lze letadlo provozovat v provedení s motorem 120 HP – 180 HP i na velmi krátkých letištích.
Excelentní podvozek s hydraulickými tlumiči a koly 21“ x 12“ umožňuje operovat i z ploch s velmi špatným povrchem. Při instalaci motoru o výkonu 120 HP se Irbis STOL stává naprostou špičkou v kategorii STOL.
Při úpravách letadla je nutno respektovat max. prázdnou a vzletovou hmotnost dle kategorie provozu (450/600 kg). Tato skutečnost omezuje možnosti konfigurace letadla, ale na druhou stranu nízká hmotnost, výkonné křídlo a silný motor dávají letadlu výjimečné letové výkony
a vlastnosti.
Pokud budou provedeny rozsáhlejší úpravy letadla, bude letadlo provozováno jako prototyp.
Díky nadstandardní šířce 1,25 m a přirozené poloze sezení poskytuje pilotní prostor pohodlí i při dlouhých letech. Všechny ovládací prvky jsou výborně ergonomicky řešené a snadno dostupné z obou sedaček, takže vyžadují minimum pozornosti při ovládání.
NOVÉ: Letadlo je nyní možné zakoupit i ve formě stavebnice.
Konstrukce letadla je celokovová s použitím nejkvalitnějších materiálů jako je letecký dural 6061 nebo ocel ASI 4130. Celé řízení je osazeno kuličkovými ložisky.
Trup, křídla i ocasní plochy jsou poloskořepinové konstrukce. Křídlo je opatřeno klapkou a křidélkem.
Podvozek je v provedení s ostruhovým kolem.
Montováno je řízení volantového typu nebo ovládání řídící pákou „knipl“, který ale zhoršuje pohodlí při nastupování.
Pohodlí v letadle zajišťuje velká kabina s šířkou 1,25 m, stavitelné sedačky s možností elektrického posunu a propracované rozmístění všech ovladačů, odzkoušené na našich předešlých projektech.
U letadla jsou nádrže o celkovém objemu 80 l v křídlech.
Rozpětí křídel | 8,3/9,0 m |
---|---|
Celková délka | 6,48 m |
Šířka kabiny (oblast ramen) | 125 cm |
Provozní násobky | +4 g / -2 g |
Maximální vzletová hmotnost | 600 kg |
Užitečné zatížení | až 270 kg |
Maximální hmotnost zavazadel | 20 kg |
Objem palivových nádrží | 2 x 40 l |
Cestovní rychlost | 140-200 km/h |
---|---|
Nepřekonatelná rychlost | 245 km/h |
Pádová rychlost (čistá konfigurace) | 81/68 km/h |
Pádová rychlost (přistávací konfigurace) | 65/52 km/h |
Stoupavost | min 3 m/s |
Motor | Rotax 912 / 915, Lycoming O-320 / O-360 |
---|---|
Maximální výkon | 100 / 140 / 180 HP |
Palivo | automobilový bezolovnatý nebo AVGAS 100LL |
Vrtule | třílistá kompozitová nebo dřevěná, stavitelná na zemi nebo za letu |
K zakoupenému letadlu nabízíme pilotní výcvik podle osnov Letecké amatérské asociace. Ve výcviku klademe důraz na individuální přistup, rozvržení výcviku je plně podřízeno individuálním časovým možnostem každého žáka. Trváme na tom, že cílem výcviku je co nejlepší příprava žáka na samostatnou pilotní kariéru, získání adekvátních znalostí, návyků a schopnosti správně se rozhodovat, nikoli jen získání průkazu. Výcvik probíhá zpravidla z letiště Zlín – Štípa, které je svou polohou a celkovým řešením ideální lokalitou.